Maliyetlerdeki düşüşe dikkat çekti

Bartın İl Genel Meclis Başkanı Kenan Dursun, Çanakkale’de İl Özel İdarelerine yönelik düzenlenen “İl Genel Meclis Başkanları ve Vilayetler Birliği Temsilcileri Eğitim Semineri”nde, Bartın’da İl Genel Meclisi’nde alınan karar doğrultusunda hayata geçen ve geçtiğimiz yıl Ağustos ayında üretime başlayan Beton ve Kilitli Parke Üretim Tesisi’ni anlattı. Daha bir yılını doldurmayan bu tesisin örnek bir proje olduğunu ifade eden Dursun, bir taraftan beton yol üretimi yaparken diğer taraftan da parke taşı üretimine devam edildiğini, gece-gündüz çift vardiya sistemiyle üretim yapılan tesisin 11 aydır aralıksız çalıştığını kaydetti.
Bu haber 2019-07-12 16:22:10 eklenmiş ve 394 kez görüntülenmiştir.

 

Dursun, beton yol deneyimlerini Çanakkale’de anlattı

 

Maliyetlerdeki düşüşe dikkat çekti

 

Bartın İl Genel Meclis Başkanı Kenan Dursun, Çanakkale’de İl Özel İdarelerine yönelik düzenlenen  “İl Genel Meclis Başkanları ve Vilayetler Birliği Temsilcileri Eğitim Semineri”nde, Bartın’da İl Genel Meclisi’nde alınan karar doğrultusunda hayata geçen ve geçtiğimiz yıl Ağustos ayında üretime başlayan Beton ve Kilitli Parke Üretim Tesisi’ni anlattı. Daha bir yılını doldurmayan bu tesisin örnek bir proje olduğunu ifade eden Dursun, bir taraftan beton yol üretimi yaparken diğer taraftan da parke taşı üretimine devam edildiğini, gece-gündüz çift vardiya sistemiyle üretim yapılan tesisin 11 aydır aralıksız çalıştığını kaydetti. 

 

Vilayetler Birliği Sürekli Eğitim Merkezi (VİBEM) ve Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği işbirliği ile 08-12 Temmuz 2019 tarihleri arasında, Çanakkale’de, İl Özel İdarelerine yönelik olarak “İl Genel Meclis Başkanları ve Vilayetler Birliği Temsilcileri Eğitim Semineri” düzenlendi. Vilayetler Birliği tarafından İçişleri Bakanlığı’nın desteğiyle Çanakkale’de düzenlenen seminere katılan Bartın İl Genel Meclisi Başkanı Kenan Dursun, faaliyete geçeli henüz 11 ay olan Beton ve Kilitli Parke Üretim Tesisi’nden ve Bartın’ın köy yollarındaki beton yol çalışmalarından elde edilen bilgi birikimi ve deneyimlerini, Türkiye’nin dört bir yanından gelen İl Genel Meclisi Başkanlarına anlattı. Seminer için Çanakkale’ye giden Bartın İl Genel Meclisi Başkanı Kenan Dursun, Türkiye’deki tüm İl Genel Meclisi Başkanlarının katıldığı toplantı öncesinde AK Parti Çanakkale İl Başkanlığı’nı ziyaret etti. İl Başkanı Av. Gültekin Yıldız ile makamında değerlendirmelerde bulundu.  Yıldız, Dursun’a nazik ziyaretinden dolayı teşekkür ederken ilk fırsatta Bartın’a gelmek istediğini kaydetti.

Asfalta göre çok daha ekonomik ve dayanıklı olan beton yol uygulamaları ile ilgili bilgi ve görüş alışverişinde bulunulan seminerin ikinci gününde çeşitli üniversiteler tarafından yapılan bilimsel çalışmalar anlatıldı. Samsun,ve Kocaeli Büyükşehir Belediyeleri’nin uygulayıcı birim müdürleri de teknik bilgiler ile katılımcıları beton yol uygulamaları ile ilgili olarak bilgilendirdiler. Toplantıda 51 İl Özel İdaresi arasında beton yollarla ilgili kendi bünyesinde beton santrali de kurarak deneyim ve birikimlerini en üst seviyeye çıkartarak herkese örnek olan Bartın İl Özel İdaresi adına Kenan Dursun bir sunum yaptı.

 

Bartın’da yapılanları anlattı

 

Dursun sunumunda, Bartın’da İl Genel Meclisi’nde alınan karar doğrultusunda hayata geçen ve geçtiğimiz yıl Ağustos ayında üretime başlayan Beton ve Kilitli Parke Üretim Tesisi’ni anlattı. Daha bir yılını doldurmayan bu tesisin örnek bir proje olduğunu ifade eden Dursun, bir taraftan beton yol üretimi yaparken diğer taraftan da parke taşı üretimine devam edildiğini, gece-gündüz çift vardiya sistemiyle üretim yapılan tesisin 11 aydır aralıksız çalıştığını kaydetti.  Dursun, “Bu tesisimiz 11 aydır hem taş hem de beton üretiyor. Bu güne kadar 120 bin metrekare kilitli parke taşı üretmiş ve bunları araziye göndermiş bulunmaktayız. 120 bin metrekareyi kilometreye böldüğümüzde 25-30 km’ye yakın kilitli parke ile yol yapmış bulunuyoruz” dedi.

 

Maliyetlerdeki düşüşe dikkat çekti

 

Tesis sayesinde yol bakım maliyetlerindeki büyük düşüşe de dikkat çeken Kenan Dursun, asfaltın kilometresinin en iyimser tabloda 350-400 bin TL’ye mal olduğunu, ama kendilerinin 20 cm kalınlığında, 6 metre genişliğindeki kuru beton ile yaptıkları yolların km’sinin ise 200 bin TL’ye mal olduğunu anlattı. Dursun, totale vurulduğunda elde edilen tasarrufu miktarının oldukça fazla olduğunu kaydetti.  Türkiye’deki 51 İl Özel İdaresi’nden hiçbirinin böyle bir projeye cesaret edemediğine dikkat çeken Dursun, “Beton yollarla ilgili olarak özellikle 2015 ve 2016 yıllarında biz bu sistemi nasıl dönüştürebiliriz diye çok araştırma yaptık. 2016 yılında beton yollarla ilgili olarak Yüksek Planlama Kurulu bütün Özel İdarelere, KÖYDES projeleri uygulanırken bir yazı gönderdi. Aslında bu bir talimattı. Bütün köylerin ana grup yollarını bu saatten sonra en az 10 cm kalınlığında ve 6-7 metre genişliğinde olmak kaydıyla ana grup yollarının standardının yükseltilmesi yönünde bir talep oluştu. Tabi bu talep beni biraz daha kafamdakileri uygulamaya itti açıkçası. Çünkü 2016 sonu 2017 başlarından itibaren sıcak asfaltın hammaddesinin zamlanması, bizi yerli ve milli kaynaklara doğru itmeye başladı. 2017 yılında Özel İdare’nin bütün teknik ekipleri ile birlikte Balıkesir ve Samsun’a gittik. Büyükşehirlerde bunun uygulaması var. İnternet ortamında da Avrupa ve Amerika’da beton yollarla ilgili yapılan bütün uygulamalar ve sonuçları mevcut. Bunları da inceledik. Aslında biz yeni bir şey keşfetmedik. Türkiye’de 51 İl Özel İdaresi var. Ama bizden başka bu işe kimse cesaret edip de adım atmadı. Biz Bartın İl Özel İdaresi olarak bunu 2017 yılı çalışma programımıza ve bütçemize bunu koyduk, ‘Biz bu işe gireceğiz’ dedik. Çünkü 2017 yılında başlayan sıcak asfalt maliyetlerindeki artış, 2018 yılı başında tavan yaptı. 2017 yılında başladığımız çalışmamızı 2018 yılında Topalali’deki alanımızda hem beton santralini kurduk hem de kilitli parke üreten modern tesisi oluşturduk. Buranın bize maliyeti bize 4 milyon TL. Ama bugün yapmaya kalksaydık 8 ila 10 milyon TL arasında kuramazdık. Bugüne kalmış olsaydık bunu başaramazdık. Çünkü böyle bir maliyetin altından kalkamazdık. Adımımızı çok yerinde ve zamanında attık. Böylece çok modern bir tesisi Bartın Özel İdaresi kazanmış oldu” dedi.

 

“Keşke daha önce yapsaydık”

Bu tesis ile birlikte hem kalite standartı yüksek hem de daha uygun maliyetli yollar yapıldığını ifade eden Dursun, “keşke daha önce yapsaydık” dedikleri Beton Yol ve Kilit Parke Taşı Üretim Tesisi’yle 30 yıllık yollar yapıldığını belirterek

Yüksek Planlama Teşkilatı’nın bizlerden istediği standartlardaki ana grup yollarının yani 20 cm kalınlığında 6-7 metre genişliğindeki sıcak asfalt yolların 1 kilometresinin maliyeti bugün itibariyle 450 bin TL. Biz bugün 20 cm kalınlığında, 7 metre genişliğinde beton yollarımızı üzerine 4 cm kadar sıcak asfalt ile aşınmaya karşı önlem alınmış şekilde kilometre başına yaklaşık 180 bin TL’ye malediyoruz. Yani neredeyse 3’te birine malediyorum. Biz aslında bunu yapmakta geç bile kaldık. Keşke daha önce yapsaydık. Önceden sıcak asfalt ile yaptığımız yollar için kaynağımızın tamamı dışarıya gidiyordu. Çünkü bunun hammaddesi petrol ve o da bizde yok. Yani 1 km yolun maliyeti olan 450 bin TL’nin neredeyse 300 bin TL’si petrol için dışarıya gidiyordu. Sıcak asfaltın ömrü maksimum 10 yıl. Ama beton yolların ömrü biz aşınma payı olarak üzerine ince bir tabaka sıcak asfaltta attıktan sonra tam 30 yıl. Yani biz ana grup yollarını beton olarak bitirdiğimizde 30 yıl boyunca oralara hiç dokunmayacağız. Bu sene 20 km yapıyoruz. Bu ilk adım. 10 km kadarını bitirdik. Bunu yılsonuna kadar 20 km’ye tamamlayacağız. Bunun bir başka özelliği de sıcak asfaltı yağmurda yerler biraz ıslakken yapamazsınız, beton ise bu işe daha yatkın, Yer ıslakken, hafif yağmur yağarken dökebiliyorsunuz. Ayaz olmadığı kar yağmadığı sürece işinize devam edebiliyorsunuz. Buda imalatların daha kısa sürede ve yılın neredeyse tamamına yayılmış bir şekilde yapılabilmesine imkân veriyor.” diye konuştu.

 

“Bartın’ın parası Bartın’a kalıyor”

 

Asfalt yollarla daha önce dışarıya giden Bartın’ın parasının bu kez Bartın’a kaldığını söyleyen Dursun, tesis ile ilgili diğer illerden de telefonlar aldıklarına dikkat çekerek “Çimento fabrikası burada, ülke kaynakları burada kalıyor. Kendileriyle anlaşmalarımız var. Onlara da sizin vasıtanızla teşekkür etmek istiyorum. Çünkü maliyetleri daha da aşağıya çekerek bize ürün vererek bizi teşvik ettiler. Bunun alt malzemesi de ilimiz sınırlarında da çokça bulunan taşocaklarında var. Onu da taş ocaklarından zaten alıyoruz. Aslında böylece Bartın’ın parası yine Bartın’da kalmış oluyor.  Bizden esinlenen Karabük, 2-3 ay önce bizim Meclisimize geldi, çalışmalarımızı takip ediyorlar. Ben son 2 aydır, neredeyse bütün İl Genel Meclisi Başkanlarından telefonlar alıyorum. Hatta bu artık Valiler boyutuna da geldi. Kurmuş olduğumuz tesis ile ilgili olarak Sivas Valimizle de görüştük. Ben bu çalışmalarımızı Ankara’da da anlattım. Buraya ekiplerini inceleme için göndermek isteyen valilerimiz var. Bizden sonra ilk uygulayıcı il ise Artvin oldu. Geçen hafta ilk uygulamalarını yaptılar. Ama onlar tesis kurmadılar, hizmet alımı yeklinde yani dışarıdan hazır beton alarak yapıyorlar. Karabük adım atmak istiyor. Zonguldak gelecek, bizi burada ziyaret edecek. Ben geçen ay Zonguldak Meclisi’ne misafir oldum. Orada bunun aşamalarını, maliyetlerini faydalarını anlattım. Herkes çok heyecanlı. Türkiye’deki bütün Özel İdarelerin önümüzdeki yıl bunun uygulamasına geçeceklerini düşünüyorum. Ama bunun öncülüğünü Bartın Özel İdaresi’nin yapmış olması çok önemli. Benim Meclis Başkanlığı’nı yaptığım Bartın’da hayalini kurduğum bir projeyi başardık. Çok mutluyum.” ifadelerini kullandı.

 

“Bu uygulamamızı çoğaltarak sürdüreceğiz”

 

Hem Özel İdare’ye prestij kazandıran, hem kamu kaynaklarının yerli ve milliye dönmesini sağlayan, hem de kaliteli iş yapılmasını sağlayan bu tesis ile daha çok iş yapılacağını söyleyen Dursun, “2018 yılı programımızda 100 bin metrekare kilitli parke döşeme işi var. Biz 2017 yılında bu tesisi kuracağımızı öngördüğümüz için KÖYDES ve Özel İdare’den de çok program yazdık. Şimdi bizim 40 km civarında bu yıl kilitli parke imalatımız olacak. Biz bunu yetiştirebilmek için tesisi iki vardiya çalıştırıyoruz. Tesisimizde gece taş üretiyoruz, gündüz beton üretiyoruz. Aralık ayına kadar böyle gideceğiz. Çünkü programlarımız var. Ödenek sıkıntısı da yok, hepsi hazır. Beton yolda da bu böyle günde 500 metre beton yol yapabiliyoruz. Çift finisher… Biri bizim, biri kiralık. Bizim hedefimiz, ki Sayın Valimiz de aynı şeyi söylüyor, 650 km köylerimizde ana grup yolumuz var. Ara yolları konuşmuyorum, onlarla birlikte toplamda 2 bin km. Biz beton yollara başladık diye sıcak asfalt yapımını da kesmedik, bir kısmına devam ettik. Ama genişlettiğimiz yolların tamamını betona çevirdik. Sıcak asfalta da 5 cm ile kurtaran yerlere, maliyetini yükseltmeden devam ettik. Sonuç itibariyle bu yıl 118 km’yi bulan, ki bunun yarısı beton olacak, köy içlerindeki yollar kilitli parke olacak. İnşallah bu uygulamamızı çoğaltarak sürdüreceğiz. Beton Santrali hem Özel İdare’ye prestij kazandırdı, hem kamu kaynaklarının yerli ve milliye dönmesini sağladı, hem de çok ve kaliteli iş yapmamızı sağladı.” dedi.

 

Uygulamalı eğitim de verildi

 

Seminer katılımcılarına daha sonra beton asfaltın döküm uygulamalarına ilişkin olarak teknik bilgiler bizzat uygulama sahasında gösterilerek anlatıldı.

 

ETİKETLER :
Diğer YAŞAM haberleri
Köşe Yazarları
 ‹ 
 ›