Bartın TSO da YÖREX Fuarı’na katıldı

Anadolu’dan gelen binlerce ürünün ziyaretçilerle buluştuğu Antalya Ticaret Borsası öncülüğünde, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) desteğiyle bu yıl 10’uncu kez kapılarını açan Yöresel Ürünler Fuarı’na Bartın Ticaret ve Sanayi Odası da katıldı.
Bu haber 2019-10-25 16:01:03 eklenmiş ve 62 kez görüntülenmiştir.

 

 

Erkan Hızoğlu

 

Antalya Ticaret Borsası (ATB) öncülüğünde TOBB’un desteğiyle bu yıl 10’uncusu ANFAŞ Fuar Merkezinde düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX) kapılarını açtı. “Sizin Oraların Nesi Meşhur” sloganıyla 23-27 Ekim tarihlerinde açık kalacak YÖREX'te, 7 bölgeden 81 il, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 18 kalkınma ajansı, 150 civarında oda ve borsa ile toplam 647 civarında katılımcı firma, yöresel ürünlerini ziyaretçilerin beğenisine sunacak. 250 bin ziyaretçinin hedeflendiği YÖREX için, ANFAŞ Fuar Merkezi’nde açılış töreni gerçekleştirildi.

Törene, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Antalya Valisi Münir Karaloğlu, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Antalya Ticaret Borsası (ATB) Başkanı Ali Çandır, Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Habip Asan, Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı (ATSO) Davut Çetin, Bartın Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Halil Balık ile Yönetim Kurulu Üyeleri, fuara katılan bazı il ve ilçelerin belediye başkanları, kamu kurum ve kuruluşları ile ziyaretçiler katıldı.

 

Varank: “Yöresel ürünler markalaşıyor”

 

Antalya Ticaret Borsası öncülüğünde Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin desteğiyle düzenlenen fuarın açılışını Sanayi ve Teknoloji Bakanı Varank yaptı. Açılış töreninde konuşan Bakan Varank, YÖREX'in, geçen sene 207 binin üzerinde ziyaretçiye ev sahipliği yaptığını ve bu rakamın geride bırakılacağının şimdiden anlaşıldığını belirterek, şunları kaydetti:

 

“Rekora imza atabiliriz”

 

Ticaret ve sanayi odaları, kadın kooperatifleri ve kalkınma ajanslarımızdan katılımcılar bizlerle birlikte. Hazır turizmde rekorları kırıyorken, bu fuarda da bir rekora imza atabiliriz diye düşünüyorum. Türkiye'nin verimli toprakları, tarımsal ürün çeşitliliği ve kendine özgü iklim yapısı sayesinde, zengin bir yöresel ürün potansiyeline sahibiz.

 

“Toprağın ve yörenin imzası”

 

Yöresel ürünlerin tespiti, standartlara uygun üretilmesi, ticarileşmesi ve nesiller boyunca aslına uygun şekilde korunmasını, yerel kalkınma açısından bakımından önemli buluyoruz. Bu sayede refahın tabana yayılmasına katkı sağlayacağımıza da inanıyoruz. Tabi bu noktada coğrafi işaretlere özel bir parantez açmamız gerekiyor. Coğrafi işaret, bir anlamda toprağın, yörenin imzası demek. Bu tesciller; bulundukları bölgeye, cezbedici ve merak uyandırıcı bir nitelik katıyor.

 

“454 tescilli ürün”

 

Bugün itibarıyla 454 tescilli ürünümüz var. Türk Patent ve Marka Kurumu’nun yaptığı özenli ve yoğun çalışmalar sayesinde tescile sahip olmayan hiçbir ilimiz bulunmuyor. Elbette bunlarla yetinmek niyetinde değiliz. İşlemleri halen devam eden 429 başvurunun yanı sıra, yaptığımız ilk değerlendirmelere göre 2 bin 500 civarında potansiyel coğrafi işaretimizin olduğunu biliyoruz. Ülkemizin asırlardır süregelen medeniyet ve kültür beşiği yapısını dikkate aldığımızda, bu sayının zaman içinde on binlerce olması çok muhtemel.

 

“Katma değer de önemli”

 

Tabi tescil sayısı kadar, tescillenen bu ürünlerin ekonomiye sağladığı katma değer de önemli. İtalya’nın 500’ün üzerindeki tescilli coğrafi işareti, ülke ekonomisine 12 milyar Avro’nun üzerinde bir gelir sağlıyor. Bizim tescilli işaretlerimizin pazar payı ise, 2 milyar Avro civarında. Dolayısıyla, tescilden sonraki süreçler olan; ticarileşme, markalaşma, ihracat ve gastronomi turizmi gibi politikalara daha fazla ağırlık vermemiz gerekiyor. Çünkü coğrafi işaretli ürünler güçlü bir pazarlama stratejisiyle birleştiğinde; yerel üretime, turizme, istihdama, kırdan kente göçün engellenmesine yani kalkınmaya çok güçlü bir destek veriyor.

 

“Kültürel miras kayıt altında”

 

Kalkınma ajanslarımız; yöresel ürün envanterini çıkarıp, kültürel mirasımızı kayıt altına alıyor, coğrafi işaret tescil süreçlerinde yerel aktörlere yardımcı oluyor ve yöresel ürünlerin ticarileştirilmesine yönelik stratejiler oluşturuyor. Yine ajanslarımız, bugün burada olduğu gibi fuarlarla, ürünlerin tanıtım ve pazarlamasına aracılık ediyor.

 

“Proje destekleri”

 

Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansımız, coğrafi işaretli ürünlerden elde edilen geliri artırmak için 5 milyon liralık bir mali destek programı planladı. Program çerçevesinde, tescille kazanılan haklara ilişkin izleme ve denetim sistemleri kuracak, coğrafi işaretli ürünlerin ortak üretimi, satışı ve pazarlanması, bunların turizm değerine dönüşmesi gibi alanlarda proje destekleri verecek. Kalkınma ajanslarımızı bu alanda etkin şekilde kullanmaya devam edeceğiz.

 

“Ürünlerin ihracatı”

 

Coğrafi işaretlerimizin yurt dışında da tescil edilmesi, yöresel ürünlerin ihracatının artırılması açısından oldukça elzem. Bunun için Türk Patent, Avrupa Birliği Komisyonu’yla iş birliği yapıyor. İlk aşamada sırada bekleyen 35 coğrafi işaretimizin AB’de hızlı bir şekilde tescilini hedefliyoruz. Bu tesciller tamamlandığında; hem oradaki kötüye kullanımı engelleyecek hem de ürünlerimizin kalitesini göstereceğiz.

 

“Kurda istikrarı yakaladık”

 

Türkiye, bölgesel kalkınmanın da vereceği destekle güçlü büyüme oranlarını yakalayacak. Bakın son dönemde pek çok uluslararası kuruluş ülkemize ilişkin büyüme tahminlerini yukarı yönlü revize etti. Faizler düşüyor, enflasyon düşüyor, kurda istikrarı yakaladık. Bir taraftan da bölgemizdeki tehditleri teker teker ortadan kaldırdığımız bir dönemden geçiyoruz.

 

“Pozitif gündeme odaklandık”

 

Hükümet olarak, pozitif gündeme odaklanmış durumdayız. Önümüzdeki 4 yıllık seçimsiz dönem bize çok iyi bir fırsat sunuyor. Hedeflerimiz ve yol haritamız çok net. Türkiye’yi üretimle kalkındıracak, gençlerimize nitelikli iş imkânları oluşturacağız.”

 

Hisarcıklıoğlu: “Dev bir ulusal organizasyona dönüştü”

 

Açılışta konuşan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, 10 yıl önce sadece 40 ilin katıldığı, 24 bin kişinin ziyaret ettiği YÖREX'in bugün 81 ilin tamamını kapsayan, ziyaretçi sayısı 200 bini geçen dev bir ulusal organizasyona dönüştüğünü söyledi.​

YÖREX'in artık Türkiye'nin vitrini olduğunu belirten Hisarcıklıoğlu, burada ülkenin tüm renklerinin bir araya geldiğini ifade etti. Doğusundan, batısına, kuzeyinden güneyine tüm Türkiye'nin fuarda buluştuğunu dile getiren Hisarcıklıoğlu, "Eğer coğrafi işaretler bugün bu kadar biliniyor ve önemseniyorsa, bunda odalarımızın, borsalarımızın ve en başta da kadınlarımızın payı çok büyük. Son 10 yılda coğrafi işaretli ürünlerin yüzde 40'ını, odalarımız ve borsalarımız tescil ettirdi. Onlar tarafından tescil edilen ürün sayısı 150'yi geçti." dedi.

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank'ın sanayinin dönüşümüne, bir üst lige çıkılmasına liderlik ettiğini, yerel değerlere sahip çıktığını söyleyen Hisarcıklıoğlu, vizyonu ve çalışmaları dolayısıyla Varank'a şükran duyduklarını ifade etti.

 

YÖREX önemli bir buluşma noktası” 

 

YÖREX'in, yöresel ürünlerin markalaşması ve ticari değer kazanması yolunda önemli bir buluşma noktası haline geldiğini vurgulayan Hisarcıklıoğlu, "Her ilin, her ilçenin yöresel lezzetleri, coğrafi işaretli ürünleri burada sergileniyor. Bu sayede YÖREX, coğrafi işaretli ürünlerin hem Türkiye hem de dünyayla buluşmasını sağlıyor. Üreticilerle, perakendeciler burada bir araya geliyor. İkili iş görüşmeleri yapıyorlar." diye konuştu.

Hisarcıklıoğlu, 7 bölgede YÖREX Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi düzenlemeye başladıklarını, bunlardan ilkini de Erzurum'da gerçekleştirdiklerini söyledi. 

Sadece yurt içi tescilin yeterli olmadığına işaret eden Hisarcıklıoğlu, şöyle dedi: "Yurt dışında da tescil ettirmek ve küresel pazarlara girmek önemli. Şu ana kadar 3 ürünümüz, Gaziantep baklavası, Aydın inciri ve Malatya kayısısı Avrupa'da tescillendi. Diğer ürünlerimizin AB nezdinde tescili için de TOBB, oda borsa camiası olarak çalışıyoruz. Bu kapsamda AB'de tescil bekleyen 15 ürünümüz var. Bunlar, Afyon, Antakya, Edremit, Giresun, İnegöl, Kayseri, Milas ve Taşköprü'den. Ayrıca, Antep, Aydın ve Malatya birer ürün için daha başvurdu."

 

"Zenginlik için değerlerinize sahip çıkın"

 

Hisarcıklıoğlu, bu topraklardan çıkan ürünlerin değerini önce bu toprağın insanlarının bilmesi gerektiğini, aksi takdirde ürünlerin dış pazarda anlam ifade etmeyeceğini vurguladı.

Türkiye'nin, dünyada çok az coğrafyaya nasip olan ürün zenginliğine sahip olduğunu belirten Hisarcıklıoğlu, "Son dönemde yaşanan ekonomik çalkantıdan kurtulmanın çözümü de Anadolu topraklarında yatıyor. Zengin olmak istiyorsanız, bölgenizi zengin etmek istiyorsanız kendi yöresel ürünlerinize sahip çıkacaksınız." ifadelerini kullandı.

 

Hisarcıklıoğlu, Türkiye'de 200 çeşit peynir bulunduğuna ancak İtalya, Fransa ve Hollanda'nın tek bir peynir çeşidiyle markalaştıklarına dikkati çekerek, bu ülkeler yılda 3-4 milyar dolarlık peynir ihraç ederken Türkiye'nin 100-200 milyon dolarda kaldığını söyledi.

Coğrafi işarete sahip bir ürünün fiyatının Avrupa'da ikiye katlandığını dile getiren Hisarcıklıoğlu, "İnsanlar, yerel olana, doğal olana daha fazla ilgi duyuyor, daha fazla para ödüyor. Dolayısıyla bu işe mutlaka odaklanın ve markalaştırın. e-ticaret ve e-ihracat ile tüm dünyaya bunları gönderin." dedi.

 

Stantlar ziyaret edildi

 

Katılımcılar, açılış töreninin ardından fuar alanındaki stantları gezerek, ürünler ve çalışmalar hakkında bilgi aldı.

 

Balık: “Tek fuar olma özelliği taşıyor”

 

Bartın TSO Meclis Başkanı Adem Akpürçek, Meclis Üyeleri Özcan Yaz, Hüseyin Çalıkoğlu ve Faruk Arabacıoğlu ile birlikte fuara katılan Bartın TSO Başkanı Halil Balık, fuara ilişkin kısa bir değerlendirmede bulunarak  “27 Ekim 2019 Pazar gününe kadar devam edecek fuar neredeyse tüm illerden gelen ürünlerin tanıtılması için son derece önemli fuar organizasyonlarından biri olmakla beraber, Odalar aracılığı ile yöresel ürünlerin tanıtımına katkı sağlanması amaçlanmış tek fuar olma özelliği taşımaktadır.” dedi.

 

ETİKETLER : Bartın Bartın TSO YÖREX
Yorumlar
Adınız :
E-Mail :
Başlık :
Yorumunuz :
Güvenlik :
Değiştir  
Toplam 0 yorum. Tüm yorumları okumak için tıklayın.
Diğer YAŞAM haberleri
Köşe Yazarları
 ‹ 
 › 
BARTIN PUSULA GAZETESİ
© Copyright 2013 . Tüm hakları saklıdır. Bu site Gazi SOFT haber yazılımı alt yapısı ile yapılmıştır.
Bartın Web Tasarım